Svatojakubská cesta do historického města Santiago de Compostela je něčím, co láká mnoho mladých, ale i starších cestovatelů. Důvody podniknutí takové cesty se u většiny poutníků liší. Duchovní očista, náboženská cesta, nebo jen cestovatelský zážitek. Tak či onak vám pouť s velkou jistotou doručí to, proč jste se na ní vydali, a ještě mnohem víc.

Slovo úvodem

Dlouhou dobu jsem na blog nenapsal nový příspěvěk. Důvodů k tomu bylo hned několik. Jedno mají však společné. Vedly k tomu, že jsem se během necelého týdne rozhodl vydat se do Španělska na svou vůbec první poutní cestu. Nakoupil jsem letenky, veškeré vybavení, vyšlápl nové boty, od oka naplánoval cestu, přerušil pracovní poměr a zvedl kotvu. Hned takhle z kraje vám prozradím, že to bylo nejlepší rozhodnutí, jaké jsem kdy udělal.

Na své cestě jsem zažil doslova neuvěřitelné situace. Kdybych se je pokusil v krátkosti popsat, málokdo by jim uvěřil. Souhry náhod a okolností, lidé, na něž jsem narazil, časové posloupnosti jednotlivých zážitků, to lze popsat jen jedním slovem, které mám tak rád – nesmysl.

Již nějakou dobu jsem si pohrával s myšlenkou, že bych napsal knihu. Měl jsem spoustu nápadů a představ, ale stále mi chyběly určitý drive a inspirace, něco ryzího, osobního a skutečného. Vše co jsem postrádal mi cesta přinesla a na samý konec to navíc podtrhla takovým způsobem, že jsem se rozhodl podělit se o to s ostatními. Takže píšu knihu.

Nebude to žádný cestopis, kterých je na téma pouti do Santiaga již napsána spousta. Snažím se hrát si v ní s jistou mírou abstrakce, úvahami o životě v dnešním světě a s osobním rozvojem, tak jak je mi to blízké i zde na blogu. O samotné knize ale více třeba jindy. V tomto článku se nebudu vůbec zabývat zážitky, ani objevy, které mi cesta přinesla. Shrnu zde spíše faktickou stránku věci a navrch přidám informace, jež mohou využít budoucí poutníci.

Má Svatojakubská cesta

Poutníci mířící do Španělska mají na výběr z několika možných cest. Nejznámější z nich jsou Norte, která se táhne na severu podél oceánu, Portugues začínající v portugalsku, vedoucí jak ve vnitrozemí, tak podél oceánu a vnitrozemské Primitivo – tu jsem si vybral já.

Primitivo je nejstarší ze všech cest, vede vysokými horami a je proto i fyzicky nejnáročnější. Na této cestě nepotkáte tolik lidí a lze ji proto pojmout více duchovně. Celý ten vnitřní proces umocňuje dokonalá příroda, hory a řeky, které vás téměř celou cestu obklopují. Převýšení vycházející na den se často přehupuje přes tisíc metrů, nicméně neměl jsem pocit, že by to bylo něco nezvladatelného pro netrénovaného člověka.

Samotné Primitivo mě vyšlo na nějakých 350 kilometrů. Kvůli dostatku času a vnitřní potřebě kráčet dále jsem si nakonec přidal ještě takový okruh Santiago – Muxia – Fisterra – Ézaro vodopády – Santiago. Oceán jsem měl tedy za odměnu až téměř na samém konci a mělo to něco do sebe! S tímto okruhem jsem nakonec ušel nějakých 600 kilometrů a cesta mi zabrala přibližně 22 dní. Po příchodu do Santiaga jsem si nechal 4 dny na rozjímání, zaznamenávání zážitků a přípravy podkladů pro svou knihu.

Potkal jsem skutečně zajímavé lidi, podrobil se rituálu s takřka neuvěřitelným koncem, vyzkoušel si prožít dny v naprosté tichosti, spal na poutnických ubytovnách i pod hvězdnou oblohou, potil se a mrznul, pálil se a mokl, dostal do rukou předměty jejichž cena se nedá penězi vyčíslit a našel odpovědi na otázky, které jsem si do té doby nikdy nekladl. S jistotou můžu prohlásit, že šlo o nejzajímavější měsíc v mém životě. Budu moc rád, když si o tom jednou přečtete v knize, kterou snad do konce roku dokončím.

Obvykle jsem šel něco okolo 30 kilometrů denně. Pouze jedinkrát jsem byl okolnostmi hnán dál. Shodou okolností to byl zrovna den, kdy jsem poprvé došel k oceánu. Toho dne jsem ze své cesty ukrojil 74 kilometrů.

Jak vypadal můj klasický den

Probudil jsem se na ubytovně a šel na zahradu, nebo do nejbližšího parku. Tam jsem si dal půl hodinky jógy, abych protáhl bolavé tělo. Potom jsem usedl k patnáctiminutové meditaci, při které jsem se snažil přitáhnout nevšední zážitky do svého nadcházejícího dne. Následně jsem si dal ledovou sprchu, nasnídal se, sbalil z lednice své jídlo, které jsem předchozího večera nakoupil, rozloučil se s přáteli a vyrazil na cestu.

Šel jsem většinu času sám. Když jsem narazil na nějakého fajn člověka, chvíli jsem pokračoval s ním. Cestou jsem si užíval okolní přírodu, poslouchal hudbu, nebo ptáky a horský vítr. Přemýšlel jsem o všem tak dlouho, až v mé hlavě nic dalšího nezbylo. Když jsem narazil na pěkný potok, vykoupal jsem se. Když jsem stanul na místě s nějakou krásnou vyhlídkou, nasvačil jsem se tam, nebo si zameditoval. Odpoledne jsem dorazil na ubytovnu, na které jsme se s přáteli ráno společně domluvili.

Následovala klasická rutina. Vyprat prádlo, zacvičit si, uvařit, sníst a jít si na hodinku zdřímnout. Během té doby většinou dorazili kamarádi, noví či staří. Společně jsme uvařili večeři a trávili čas povídáním o našich životech, nebo jsme šli objevovat blízké okolí.

Svatojakubská cesta a ceny

Ceny většinou zajímají všechny cestovatele. Dobrou zprávou je, že Svatojakubská cesta je finančně dostupná většině pracujícím lidem. V podstatě platíte převážně jen za to, co sníte. Poutnické ubytovny stojí standardně 5 euro na noc, nicméně i tomuto poplatku se můžete vyhnout spaním venku. Největší investicí je tedy letenka plus případná doprava po Španělsku. Letět se dá do mnoha měst a na další přejezdy tam fungují autobusy i vlaky, takže se opravdu vyplatí hledat a zkoušet různé kombinace.

Ceny potravin bych přirovnal cenám u nás. Není nutné se držet zpátky. Já si nakupoval vlastně jako doma. Zeleninu, ovoce, sýry, ořechy, ryby… Vždy něco, co vydrží na cestě a něco, z čeho se dá večer uvařit výživná pochutina. Ubytovny většinou disponují vybavenou kuchyní a vy si tam můžete čarovat, jak se vám zlíbí.

Závěr

Svatojakubská cesta je zkušeností, na kterou budu vzpomínat do konce svého života. Jsem moc rád, že jsem se do ní nehnal dříve, než jí bylo skutečně zapotřebí. Pokud slyšíš nějaký vnitřní hlas, který tě nabádá, aby si na ní vyrazil/a, nevzdoruj mu! Kráčej po ní s otevřenou myslí a přijímej všechno, co ti pošle do cesty. Svět tam bude fungovat jinak, než jsi zvyklý/á.