Každý by chtěl být šťastný, ale ne každý je ochoten pro to něco udělat. Za peníze si štěstí nekoupíme, ale zdarma není. Většina lidí hledá své štěstí ve vnějších oblastech. Materiální hodnoty, začarovaný kruh konzumního života, další a další cíle daleko v budoucnosti. Může to nějaký čas fungovat jako stimul, ale život nám neustále ukazuje, že skutečné štěstí se nachází někde úplně jinde. Předpokládám, že si s očima obrácenýma v sloup říkáte, jak tohle klišé dokážete dokončit za mě. „Štěstí se nachází uvnitř.“ No tak prima, dobrali jsme se k tomu společně. Jenže to není klišé, je to věda, konkrétně se jí říká biochemie.

  • Štěstí – Vnitřní pocit blaženosti, trvalý pocit naplnění. Nejedná se o nahodilý pocit, nýbrž o výsledek „správně“vedeného života.
  • Biochemie – Vědecká disciplína zabývající se chemickými pochody v živých organismech.

Dnes, když si konečně začínáme uvědomovat, že cesta ke štěstí vede skrze náš biochemický systém, můžeme přestat ztrácet čas jejím hledáním v materiálních hodnotách a ideologiích. Namísto toho se můžeme soustředit na jedinou věc, která nás může učinit skutečně šťastnými: Na manipulaci naší biochemie.

— Yuval Noah Harari

Všechno je to o hormonech

Jak být šťastný prostřednictvím hormonů v našich tělech? Existují čtyři základní hormony mající přímý vztah ke stavu, kterému říkáme štěstí. Ty se nejvíce podílejí na tom, jestli si tak reálně připadáme, nebo ne. Jsou to Endorfiny, Serotonin, Dopamin a Oxytocin. Jestli náš pocit štěstí a radosti na něčem skutečně záleží, je to právě na jejich sekreci do našich organismů.

Endorfiny
Jedny z nejznámějších hormonů štěstí spojovaných se sportem. Jsou důležité pro fyzické tělo, ale i pro psychiku. Jsou zdrojem dobré nálady a ulevují nám od bolesti. Nejlépe se k nim dostaneme prostřednictvím anaerobních aktivit, jakými jsou třeba posilování, gymnastika, pokročilá jóga apod. Jejich přísun pozitivně ovlivňuje i strava, zejména pak ta pálivá. Projevují se krátkodobě i dlouhodobě. Nával dočasného opojení nebo vytrvalé potlačení úzkosti a chronických bolestí.

Serotonin
Velmi významný hormon, neurotransmiter, který má vliv na celou řadu částí našeho těla. Ovlivňuje hladinu stresu, kvalitu spánku, sebevědomí, svalové napětí, regeneraci, hojení, trávení a mnoho dalších procesů. Na rozdíl od endorfinu je vylučován zejména při aerobních činnostech, jako jsou běh, dynamické cvičení, plavání a cyklistika. Protože má na jeho vylučování přímý vliv vitamin D, lze si k němu pomoci rovněž pobytem na slunci. Z potravin se vyplatí volit ty, které jsou bohaté na aminokyselinu tryptofan. Ta je v těle přeměněna právě na serotonin. Mezi bohaté pochutiny na tryptofan patří například ryby, vejce, mléčné výrobky, vločky, ořechy a různá semínka.

Dopamin
Důležitý hormon nervové soustavy, který přenáší informace a impulzy z jedné buňky na druhou. Zlepšuje motorické schopnosti, soustředění a myšlení. Může být veledůležitým sluhou, ale zlým pánem. Vzniká v těle v případě, že se nám něco daří. Když si stanovíme nějaký cíl, dosáhneme jej a upřímně se za to oceníme (to si o manipulaci úplně říká, že :)). Když ten proces správně uchopíme a budeme si tyčit reálné cíle, bude nám dobře sloužit. Dopřeje nám pocit zadostiučinění, který sebou přináší mnoho pozitivní energie. Na druhé straně ale může být zdrojem chuti k různým zlozvykům a závislostem.

Oxytocin
Hormon lásky, který získáváme při fyzickém kontaktu s druhými. Působí v těle opojení a radost. Pomáhá nám pozitivně působit na poli mezilidských a partnerských vztahů. Největšími katalyzátory jeho sekrece jsou různé tělesné stimulace, milování, mazlení a u žen třeba mateřství. Nepodceňujte ale ani sílu doteku a objetí. Působí pozitivně proti depresím, strachu a úzkosti.

Jak být šťastný – má cesta

Věřím, že má Yuval Harari ve svém tvrzení o manipulaci biochemie našeho organismu pravdu. Způsobů existuje několik a některé z nich nejsou ani tolik náročné. Samozřejmě i zde platí, že čím dále se chce člověk dostat, tím déle musí jít. Cest ke štěstí je několik a v mnoha ohledech jsou dost individuální. Já se zde budu věnovat té, ke které jsem se sám dopracoval a mám s ní nějakou zkušenost. Vlastně je to necelý týden, co jsem si stanovil určitý (celkem komplexní) režim, kterým na sobě nyní zkouším jeho účinnost. Pokud bude o toto téma zájem, napíšu o svém programu v dalším článku. Má denní rutina na cestě za manipulací biochemie organismu se skládá z následujících stavebních prvků.

  1. Meditace a Mindfulness
  2. Jóga a fyzické cvičení
  3. Kundalini jóga a WHM dechová cvičení
  4. Vystavování těla chladu
  5. Výživa a pitný režim
  6. Detoxikace a půst
  7. Masáž těla
  8. Dostatečný spánek

Jednotlivé body se podílejí na vytvoření klidu, harmonie, energie a obecně zdravého prostředí. Lze je považovat za vědomé spouštěče k vyplavování hormonů štěstí, katalyzátory biochemických procesů, boostery imunitního systému, metabolismu a regenerace. Přinášejí s sebou meditativní stavy, ve kterých je vaše vědomí přiblíženo samotným (jinak autonomním) procesům natolik, že je dokážete rozpoznat, popsat a později možná i iniciovat.

Závěr

Většina z výše zmíněných bodů podporuje jediný cíl a tím jest dokonalá sounáležitost vědomí s naším fyzickým tělem. V ideálním případě bychom nepotřebovali dodržovat žádnou rutinu. Tělo by nás zásobilo hormony a látkami zcela samovolně, podle našich individuálních potřeb. Imunita, termoregulace, trávení, regenerace a další procesy by fungovaly na sto procent kdykoliv by jich bylo potřeba. Jenomže my v ideálním světě nežijeme a proto tomu musíme jít naproti. Já si momentálně zvolil tuto cestu, jako jeden ze svých mnoha experimentů a rád se s vámi podělím o výsledku, ke kterému dospěji. Ačkoliv jsem vám zatím nepředstavil žádný návod na to, jak být šťastný, věřím, že jsem minimálně vzbudil vaši zvědavost v nová témata a odpustíte mi tak tento clickbait nadpis. Jak už jsem zmínil v nadpisu – biochemie je věda, takže i případný nezdar budu považovat za pozitivní výsledek. 🙂

Více informací o mé rutině v dalším článku.