Jaký vliv má studená sprcha na zdraví člověka? Jaké reakce vyvolává v našem těle a jaké benefity přináší? Tyto otázky si jistě položí každý, kdo o něčem podobném přemýšlí. Studená voda není přece potěšením, které by člověk vyhledával pro nic za nic. Zdraví a vitalita by však měly být dostatečné důvody k opuštění komfortní zóny. I když se vám nechce. A můžete mi věřit, že po probuzení, nebo před spaním,se vám nebude chtít téměř nikdy.

Ranní studená sprcha

Ranní studená sprcha je něčím, bez čeho si již nedovedu představit den. Sprchový kout by měl být po probuzení vaší druhou zastávkou. A to jen za předpokladu, že bude toaleta tou první. 🙂

Naneštěstí je právě ranní sprchování to nejvíce nepříjemné. Tělo je rozehřáté a vy máte pocit, že si to teplo potřebujete uchovat na celý den. Naopak! Zbavte se ho! Je to férový obchod. Vyměníte teplo s rozespalostí za okamžité nastartování smyslů a řadu dlouhodobých benefitů. Příjemný pocit se dostaví téměř okamžitě. Za svou odvahu si budete vděčni dříve než se natáhnete pro osušku.

Večerní studená sprcha

Ačkoliv to zní trochu nelogicky, ledová sprcha vám pomůže se spánkem. Funguje to trochu jako cukr. Tělo je vystaveno intenzivnímu šoku chladem, který vás prvotně nakopne. Nicméně jakmile začne fyzický stres ustupovat, tělo se mnohem snadněji uvolní a přejde do příjemného stavu relaxace.

Moc se ale nespoléhejte na pochopení u své drahé polovičky. Se svou tělesnou teplotou se držte raději na své půlce.

Jiné časy sprchování

Protože téměř každý den trénuji, nebo dělám nějaký sport, dávám si svou druhou studenou sprchu po tréninku. Když jsem sprchy aplikoval 3 a více krát denně, všiml jsem si, že se mi vysoušela pokožka. Proto jsem nakonec zůstal pouze u dvou.

Každému vyhovuje něco jiného a měl by do určité míry poslouchat své tělo. Já zde pouze reflektuji svou vlastní zkušenost a aktuální stav, ke kterému jsem se zatím dopracoval.

Jak dlouho a jak se sprchovat

Protože jsem byl posera, začínal jsem hezky pozvolna. Nohy po fitku, vlažnou vodou. Postupně jsem se dopracoval k ledové vodě, ale stále jsem se nemohl dostat dále. Nakonec jsem se po pár týdnech hecl a vlezl jsem pod kohoutek celý. Bylo to nepříjemné, ale od té doby to nedělám jinak. Proto vřele doporučuji nechodit dlouho okolo „ledové kaše“. Připravit se na to moc nedá, prostě tam vlezte a je to. Obejměte si tělo rukama, zatancujte si, fuňte jako parní lokomotiva. Bude to pro vás ve výsledku mnohem příjemnější, než se celé týdny jen provokovat a trápit.

Čas je zde rovněž individuální veličinou. Já si ze začátku stopoval minutu. Nastavil jsem si časovač na osmdesát vteřin, nasměroval display ke sprše a šel pod ní. Pár vteřin jsem vyčkával jak na popravu a když padla šedesátka, podkopl jsem si stoličku. Po čase jsem se osmělil a začal experimentovat v krátkodobém ignorování konce odpočtu. Dnes jsem pod ledovou vodou tak dlouho, dokud se mi nezklidní dech. Mohou to být zhruba dvě minuty.

Benefity ledových sprch

  1. Posiluje imunitní systém a zlepšuje cirkulaci krve
  2. Dodává tělu energii a zostřuje smysly
  3. Pomáhá mozku vypořádat se s hladinou stresu
  4. Zlepšuje lymfatický oběh pro odvod toxinů a odpadních látek z těla
  5. Stimuluje metabolismus, čímž podporuje procesy spalování tuku a tělesné regenerace svalových tkání
  6. Pomáhá potlačovat střídavé návaly horka a zimy nastolením správné termoregulace
  7. Působí pozitivně na zdraví pokožky a vlasů
  8. Stane-li se vaším zvykem, vypěstuje vám silnou vůli
  9. U mužů zvyšuje hladinu testosteronu
  10. Prohlubuje dýchání a zlepšuje kondici plic

Tak jste si právě přečetli nějakých patnáct důvodů, proč se sprchami začít právě teď. Nenechte se odradit tím, že je to nepříjemné, ani tím, že bylo těch patnáct důvodů nesmyslně zapsáno pod deset bodů. Ani jedno totiž nemá své opodstatnění. Já v tom budu určitě pokračovat a do budoucna plánuji přejít k celkovému otužování. O tom ale jindy. Přeji pevnou vůli a chladu zdar. Winter is coming.